Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Drawnie

wydanie dowodu osobistego

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

1. Wypełniony własnoręcznie wniosek o wydanie dowodu osobistego lub wygenerowany przez pracownika, który dokonuje czynności wydania dowodu osobistego.

2. Załączniki: jedna kolorowa fotografia o wymiarach 35x45mm,wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku

3. Do wglądu dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport, a w przypadku ich braku inny dokument zawierający fotografię.

wniosek o wydanie dowodu osobistego

Informacja dot. postępowania w przypadku utraty dowodu osobistego


Komórka organizacyjna

Urząd Miejski w Drawnie

ul. Kościelna 3

73-220 Drawno

Ewidencja Ludności, pokój nr 9 tel.: 95 768 2031, 664772005


Opłaty

Nie podlega opłacie.


Termin i sposób realizacji

  1. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym osoba ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osoba składającą wniosek na jej rzecz zostanie powiadomiona.

Dowód osobisty odbiera się osobiście w Wydziale Ewidencji Ludności pokój nr 9.

2. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:

• nie ukończyła 5. roku życia,

• ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.

Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.

3. Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności, w przypadku gdy wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26 ust. 1;


Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.);

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. (Dz. U z 2021 r. poz. 1865) w sprawie wzoru dowodu osobistego jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz.1831) zmieniające rozporządzenie w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego;

- Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.);

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022r. poz. 2142 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. 2022r. poz. 465 z późn. zm.).


Tryb odwoławczy

Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy fotografia załączona do wniosku przesłanego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej nie spełnia wymogów lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu osobistego z naruszeniem innych przepisów ustawy o dowodach osobistych. Odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

Odwołanie od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie, za pośrednictwem Burmistrza Drawna w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.


Dodatkowe informacje, uwagi

  1.     Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:

• złożenia wniosku o pierwszy dowód osobisty,

• zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego oraz zmiany nazwy miejsca urodzenia,

• upływu terminu ważności dowodu,

• utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,

• zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;

• unieważnienia certyfikatów,

• wymiany dowodu bez warstwy elektronicznej,

• braku możliwości identyfikacji i uwierzytelnienia lub złożenia podpisu osobistego,

• braku certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia  lub certyfikatu podpisu osobistego,

• braku odcisków palców,

• uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego,

• stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji,

• ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego;

• przekazania do organu gminy lub do konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.

2. Brak numeru PESEL lub/i zmiana danych osobowych za granicą - postępowanie:

Jeśli wnioskodawca urodził się lub/i zawarł związek małżeński poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej to powinien wpisać zagraniczny akt do polskiego rejestru stanu cywilnego. Jeżeli nastąpiły późniejsze zdarzenia – rozwód, zgon współmałżonka również trzeba zgłosić to zdarzenie w Urzędzie Stanu Cywilnego. Jeśli wnioskodawca urodził się w Polsce i zmienił dane osobowe za granicą należy zgłosić ten fakt w polskim Urzędzie Stanu Cywilnego. Ponadto do nadania numeru PESEL (do uzyskania dowodu osobistego) konieczne jest potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego. Osoba nieposiadająca ważnego polskiego dowodu osobistego powinna przedłożyć polski ważny paszport. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do posiadania obywatelstwa polskiego przez wnioskodawcę organ może żądać przedłożenia dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego. Poświadczenie można uzyskać we własnym zakresie w urzędzie wojewódzkim właściwym ze względu na ostatnie miejsce zameldowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku braku tej podstawy – poświadczenie wydaje Wojewoda).