Rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane / odtworzenie aktu stanu cywilnego
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
- Elektronicznie
Wymagane dokumenty
- wniosek wraz z oświadczeniem strony, że dotychczas nie występowała z wnioskiem o zarejestrowanie zdarzenia do innego kierownika urzędu stanu cywilnego na terenie Polski
wniosek o rejestrację aktu małżeństwa - pdf
Wniosek o rejestrację aktu urodzenia -pdf
Wniosek o rejestrację aktu zgonu - pdf
- Załączniki:
a) dokument stwierdzający dane zdarzenie (odpowiednio: urodzenie, małżeństwo, zgon) wydane przez właściwy podmiot zagraniczny potwierdzający to zdarzenie, jeżeli wydany jest w języku obcym wymagane jest tłumaczenie przysięgłe,
b) zaświadczenie z USC, w którym akt powinien się znajdować stwierdzające zniszczenie lub zaginięcie księgi,
c) posiadane dane posiłkowe dotyczące osoby, której dane mają być stwierdzone w odtworzonym akcie,
d) zaświadczenie z USC Warszawa-Śródmieście i Łódź-Śródmieście o niefigurowaniu akt w księgach posiadanych przez te urzędy – w przypadku, gdy zdarzenie miało miejsce poza obecnymi granicami kraju. - dokument tożsamości wnioskodawcy - dowód osobisty lub paszport - do wglądu
- pełnomocnictwo – w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika
- dowód osobisty oraz książeczkę wojskową osoby zmarłej (jeśli posiadała) w przypadku rejestracji zgonu
Komórka organizacyjna
Urząd Miejski w Drawnie
73-220 Drawno
ul. Kościelna 3
Urząd Stanu Cywilnego (piętro, pokój nr 14 tel. 95 768 2031 wew. 2, 664 772 018)
Opłaty
- Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu jego rejestracji/odtworzenia - 39,00 zł
Tytuł opłaty: Opłata skarbowa za rejestrację urodzenia, małżeństwa lub zgonu za granicą / odtworzenie aktu stanu cywilnego - Opłata skarbowa od złożonego pełnomocnictwa – 17,00 zł
Tytuł opłaty: Opłata skarbowa od złożonego pełnomocnictwa
Termin wniesienia opłaty: w dniu składania wniosku
Opłaty można dokonać:
- na rachunek bankowy nr 25 8359 0005 0031 3647 2000 0013, Urząd Miejski w Drawnie, 73-220 Drawno, ul. Kościelna 3
- kartą płatniczą w Urzędzie
Termin i sposób realizacji
Do 30 dni w sprawach wymagających prowadzenia postępowania wyjaśniającego. W sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Sposób realizacji: rejestracja lub odtworzenie w rejestrze stanu cywilnego zdarzenia z zakresu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) oraz wydanie odpisu zupełnego.
Podstawa prawna
- art. 99 - 103 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 7 października 1999r. o języku polskim
- ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności
Tryb odwoławczy
Od wydanej decyzji o odmowie rejestracji zdarzenia z zakresu stanu cywilnego służy stronie odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Dodatkowe informacje, uwagi
- Wniosek o rejestrację zdarzenia z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego może złożyć osoba, której zdarzenie dotyczy, lub jej przedstawiciel ustawowy, inna osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes faktyczny w rejestracji zgonu.
- W przypadku niemożności porozumienia się ze stroną składającą oświadczenie mające wpływ na stan cywilny osoby, z powodu nieznajomości języka polskiego, na tej osobie spoczywa obowiązek zapewnienia udziału tłumacza przysięgłego języka, którym ta osoba się posługuje.
- Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
- Akty stanu cywilnego, ich odpisy i inne dokumenty wystawione w języku obcym, składane kierownikowi urzędu stanu cywilnego w związku z dokonywaniem czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego powinny być składane wraz z ich urzędowym tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub konsula. Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula oraz dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.
- Zagraniczny dokument stanu cywilnego potwierdzający urodzenie, małżeństwo lub zgon, złożony wraz z wnioskiem o jego rejestrację w polskim rejestru stanu cywilnego po dokonaniu rejestracji nie podlega zwrotowi.